درباره رشته مدیریت کسب و کار (MBA)

  • معرفی رشته MBA یا مدیریت کسب‌وکار

رشته MBA یا مدیریت کسب‌وکار در مقطع کارشناسی‌ارشد به تربیت و آموزش مدیران در سطوح مختلف و در زمینه‌های کاری متنوع می‌پردازد. هدف از ایجاد این رشته پرورش متخصصانی است که در زمینه‌های مدیریتی توانمند باشند و اصول کارآفرینی، رهبری، اداره و هدایت سازمان و به طور خلاصه تمام امور مدیریتی در یک کسب‌وکار را آموزش‌دیده باشند. فرایند یک کسب‌وکار فرایندی پیچیده است که از عملیات پیش‌تولید و ایده‌پردازی تا خدمات پس از فروش ادامه دارد.
این رشته دارای چندین گرایش است که دانشجویان باتوجه‌به زمینه موردنیاز و موردعلاقه در هر یک از این گرایش‌ها به تحصیل می‌پردازند. برخی از مهم‌ترین گرایش‌های رشته MBA که در تمامی دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند عبارت‌اند از:

  • بازاریابی و فروش یا (Marketing)
  •  مدیریت مالی یا (Finance)
  •  مدیریت تولید و سیستم‌های تولید و پروژه یا (Operation)
  • منابع انسانی یا (Human Resources)

این چهار گرایش را می‌توان از مهم‌ترین و پرطرف‌دارترین گرایش‌ها در رشته و دوره MBA یا مدیریت کسب‌وکار در نظر گرفت.
افراد با اهداف گوناگونی به ادامه تحصیل در این رشته می‌پردازند. برای مثال برخی از مدیران سطوح بالای سازمانی برای روبرویی با افق‌های جدیدی در مدیریت و ایجاد دید بازتر در مجموعه فعالیت‌های سازمانی تصمیم به کسب مهارت‌های آکادمیک می‌گیرند. برخی افراد دیگر برای فعالیت در زمینه کارآفرینی در رشته تحصیلی خود وارد این رشته می‌شوند و بسیاری از افراد به‌صرف علاقه به گرایش‌های رشته MBA و ایجاد زمینه شغلی جدید و متفاوت با رشته کارشناسی به تحصیل در این رشته در مقطع کارشناسی‌ارشد می‌پردازند.

  • تاریخچه رشته MBA

رشته MBA یا همان مدیریت کسب‌وکار برای اولین‌بار در جهان بیش از صدسال پیش در بیزنس اسکول Wharton که زیر نظر دانشگاه پنسیلوانیا امریکا بود پایه‌گذاری شد. این مدرسه کسب‌وکار باهدف تربیت افرادی مناسب برای جایگاه‌های مدیریتی و آموزش مهارت‌های رهبری در زمینه‌های مختلف به ایجاد این رشته پرداخت.
رشته MBA در سراسر جهان به‌جای تدریس در دانشگاه‌ها در بیزنس اسکول‌ها یا همان مدرسه‌های کسب‌وکار تدریس می‌شود. هدف این مدارس تربیت دانشجویان برای پوزیشن‌های مدیریتی و فعالیت‌هایی ازاین‌قبیل است. بیش از صدسال است که این رشته در Business schoolهای سراسر جهان تدریس می‌شود. به‌عنوان دومین محلی که تصمیم به ایجاد رشته MBA در بیزنس اسکول‌های خود گرفت می‌توانیم دانشگاه هاروارد را نام ببریم. با اینکه سابقه تدریس رشته مدیریت کسب‌وکار در جهان به بیش از یک قرن می‌رسد؛ اما سابقه تدریس آن در کشور ما کمتر است.
این رشته پس از ایجاد در دانشگاه پنسیلوانیا به‌سرعت در سراسر جهان توسعه یافت و دانشگاه‌ها و Business schoolهای فراوانی به راه‌اندازی این رشته و پذیرش دانشجو در این مقطع پرداختند. جالب است بدانید که این ام بی ای یکبار قبل از انقلاب به ایران وارد شد؛ اما پس از دو الی سه سال جذب دانشجو خاتمه یافت.
مدیریت کسب‌وکار نهایتاً در سال ۱۳۸۰ توسط دانشگاه صنعتی شریف و به طور رسمی و ادامه‌دار در کشور ما به جذب دانشجو پرداخت.
دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۸۰ در دانشکده مدیریت و اقتصاد خود اقدام به جذب دانشجو نمود. رئیس وقت دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف در رابطه با اقدام به برپایی رشته MBA در این دانشکده اظهار کرد که این رشته باهدف آموزش مهارت‌های مدیریتی لازم از قبیل مدیریت پروژه، مدیریت سازمانی و اصول ایجاد کسب‌وکار به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی مهندسی ایجاد شد؛ چرا که در آن سال‌ها فقدان روحیه و مهارت‌های مدیریتی و رهبری در میان مهندسان کاربلد فارغ التحصیل رشته‌هایی همچون برق، عمران، مکانیک، کامپیوتر و بسیاری رشته‌های دیگر مهندسی احساس می‌شد.
فارغ‌التحصیلانی که برای ورود به بازار کار و فعالیت در پوزیشن‌های درخور خود به جهت عدم مهارت کافی به مشکل می‌خوردند. یا افرادی که وارد سطوح مدیریتی در سازمان‌ها می‌شدند با موانع و دست‌اندازهای بسیاری در مسیر لیدری و کسب‌وکار رودررو می‌شدند.
پس از این دانشگاه در سال‌های بعد بسیاری از دانشگاه‌های مطرح و با سابقه‌ی کشور پذیرش دانشجو در این رشته را آغاز نمودند. هم اکنون رشته MBA در بسیاری از دانشگاه‌های مطرح کشور تدریس می‌شود. همچنین برای اطلاعات بیشتر درمورد معتبرترین مدرک MBA به این مقاله مراجعه کنید.

جالب است بدانید که رشته مدیریت کسب‌وکار در دهه ۶۰ توسط سازمان مدیریت صنعتی به‌صورت آزاد اما رسمی و با تأیید وزارت علوم در مقطع کارشناسی‌ارشد تدریس می‌شد؛ اما ورود رسمی آن به کورس‌های دانشگاهی و خروج از انحصار آموزش آزاد در سازمان مدیریت صنعتی در سال ۱۳۸۰ و توسط دانشگاه صنعتی شریف انجام شد.

رشته MBA یا مدیریت کسب‌وکار در مقطع کارشناسی‌ارشد به تربیت و آموزش مدیران در سطوح مختلف و در زمینه‌های کاری متنوع می‌پردازد. هدف از ایجاد این رشته پرورش متخصصانی است که در زمینه‌های مدیریتی توانمند باشند و اصول کارآفرینی، رهبری، اداره و هدایت سازمان و به طور خلاصه تمام امور مدیریتی در یک کسب‌وکار را آموزش‌دیده باشند. فرایند یک کسب‌وکار فرایندی پیچیده است که از عملیات پیش‌تولید و ایده‌پردازی تا خدمات پس از فروش ادامه دارد.
این رشته دارای چندین گرایش است که دانشجویان باتوجه‌به زمینه موردنیاز و موردعلاقه در هر یک از این گرایش‌ها به تحصیل می‌پردازند. برخی از مهم‌ترین گرایش‌های رشته MBA که در تمامی دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند عبارت‌اند از:

  • بازاریابی و فروش یا (Marketing)
  •  مدیریت مالی یا (Finance)
  •  مدیریت تولید و سیستم‌های تولید و پروژه یا (Operation)
  • منابع انسانی یا (Human Resources)

این چهار گرایش را می‌توان از مهم‌ترین و پرطرف‌دارترین گرایش‌ها در رشته و دوره MBA یا مدیریت کسب‌وکار در نظر گرفت.
افراد با اهداف گوناگونی به ادامه تحصیل در این رشته می‌پردازند. برای مثال برخی از مدیران سطوح بالای سازمانی برای روبرویی با افق‌های جدیدی در مدیریت و ایجاد دید بازتر در مجموعه فعالیت‌های سازمانی تصمیم به کسب مهارت‌های آکادمیک می‌گیرند. برخی افراد دیگر برای فعالیت در زمینه کارآفرینی در رشته تحصیلی خود وارد این رشته می‌شوند و بسیاری از افراد به‌صرف علاقه به گرایش‌های رشته MBA و ایجاد زمینه شغلی جدید و متفاوت با رشته کارشناسی به تحصیل در این رشته در مقطع کارشناسی‌ارشد می‌پردازند.

رشته مدیریت کسب و کار (MBA) مناسب چه کسانی است؟

رشته مدیریت کسب‌وکار یک‌رشته تحصیلی است که برای افرادی که می‌خواهند سازمان‌های خود را به سطح بالاتری برسانند و بهره‌وری آن‌ها را افزایش دهند، بسیار مفید و مؤثر است؛ بنابراین، تعداد زیادی از افراد علاقه‌مند به گرفتن مدرک این دوره هستند. برای نمونه، اگر شما در حال حاضر یک مدیر هستید، مطمئناً این دوره می‌تواند برای شما مناسب باشد و توانایی‌های شما را تقویت کند. علاوه بر این، اگر شما دارای روح کارآفرین هستید، قطعاً می‌توانید از مطالب این دوره در رشد و توسعه کسب‌وکار خود به نحو احسن استفاده نمایید. زیرا در رشته مدیریت کسب‌وکار فرد با روش‌های تبلیغات، توسعه بازار و برندسازی آشنا می‌شود و می‌تواند باعث ایجاد تفاوت در خدمات خود شود.

افراد صبور و ریسک‌پذیر که دید جامع دارند، برای موفق شدن در این رشته شانس خوبی دارند.

به یاد داشته باشید که در دنیای امروز همه چیز در حال تغییروتحول است و هیچ بازار کاری اشباع نمی‌شود. شما می‌توانید با مدیریت کسب‌وکار خود و استفاده از خلاقیت و ذکاوت خود از سایر رقبا و هم‌رده‌های خود جلو بزنید. بسیاری از مشاغل وجود دارند که در ابتدا ضعیف، کم‌درآمد و رو به نزول بودند. اما با یک مدیریت و استراتژی مناسب تغییر کردند و پیشرفت‌های بزرگی داشتند؛ بنابراین اگر صاحب کسب‌وکار هستید تیم دانشگاه کسب‌وکار تحصیل در این رشته را به شما پیشنهاد می‌کند.

معرفی گرایش‌های مختلف رشته مدیریت کسب و کار (MBA)

رشته مدیریت کسب‌وکار به‌طورکلی ۷ گرایش اصلی دارد. گرایش‌هایی که برخی از آن‌ها طرفداران بیشتری دارند و پرکاربردتر هستند. البته بهتر است بدانید که این گرایش‌ها معمولاً در همه‌ی دانشگاه‌ها تدریس نمی‌شوند و معمولاً هر دانشگاهی به ارائه چند گرایش از این رشته می‌پردازند. برخی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه شریف شامل اکثر این گرایش‌ها می‌باشند و برخی دیگر مانند دانشگاه الزهرا در سال‌های اخیر تنها در یک گرایش از مدیریت کسب‌وکار به پذیرش دانشجو می‌پردازند.
گرایش‌های هفت‌گانه رشته مدیریت کسب‌وکار:

  •  مالی
  •  بازاریابی
  •  استراتژی
  •  منابع انسانی
  • عملیات و زنجیره تأمین
  • فناوری
  •  سیستم‌های اطلاعاتیدر ادامه به ارائه توضیحات مختصری دررابطه‌با هر یک از این گرایش‌ها می‌پردازیم.
    • برخی دروس تخصصی این گرایش عبارت‌اند از:
      o سرمایه‌گذاری
      o امور مالی، شرکتی و مدیریتی
      o مدل‌سازی مالی
      o مباحث امور مالی جهانی گرایش مالی مدیریت کسب‌وکار
      گرایش مالی را به‌جرئت می‌توان پرطرف‌دارترین و پرتقاضاترین گرایش در رشته مدیریت کسب‌وکار در نظر گرفت. مدیریت مالی در MBA به مدیریت و سازمان‌دهی اعتبارات مالی یک سازمان یا یک شرکت می‌پردازد. افراد در این گرایش به یادگیری اصول حسابداری و مدیریت مالی و حجم پول‌های خروجی و ورودی به سازمان می‌پردازند و می‌توانند به‌عنوان مدیر مالی در یک شرکت مشغول به کار شوند. برای ورود به این گرایش پرتقاضا نیاز است تا از سطح دانش ریاضی قابل‌قبولی برخوردار باشید و به مسائل مالی و اعداد و ارقام علاقه داشته باشید. برای افرادی که در این گرایش به کسب مهارت پرداخته‌اند فرصت‌های شغلی بسیار و جای پیشرفت زیادی در کشور ما وجود دارد.
      به‌عنوان برخی دروس تخصصی در این گرایش مدیریت کسب‌وکار می‌توانیم به دروسی همچون مدیریت مالی بنگاه‌ها، مؤسسات مالی و سرمایه‌گذاری به‌عنوان مهم‌ترین دروس تخصصی مدیریت مالی اشاره کنیم.
  1.   گرایش بازاریابی مدیریت کسب‌وکار
    افراد زیادی در زمان انتخاب رشته MBA اولویت خود را در رشته‌های انتخابی به گرایش بازاریابی یا مارکتینگ اختصاص می‌دهند. شما در هنگام تحصیل در این گرایش اصول استراتژی بازاریابی را فرامی‌گیرید و می‌توانید بازار را شناسایی و تحلیل کنید. همچنین به یادگیری مهارت‌هایی در زمینه رفتار مشتری و مخاطب، ارتباط آن با مسائل روانشناسی و اقتصادی و مسائل آماری، کمی و بررسی داده‌ها می‌پردازید.
    فرصت‌های شغلی بسیاری برای افرادی که در گرایش بازاریابی تحصیل کرده‌اند وجود دارد. البته در حال حاضر فضای کشور ما کمتر رقابتی است؛ اما به این سمت پیش می‌رود. با این حرکت به سمت رقابتی‌شدن بازارها نیاز سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف به افراد متخصص در زمینه بازاریابی افزایش می‌یابد. برای مثال در این گرایش شما می‌توانید در زمینه برندینگ فعالیت کنید و به‌عنوان مدیر برند در یک سازمان بزرگ استخدام شوید. همچنین می‌توانید به‌عنوان یک طراح حیطه‌ها و فعالیت‌های تبلیغاتی به فعالیت بپردازید.
    • برخی دروس تخصصی این گرایش عبارت‌اند از:
    o تحقیقات بازار
    o شبکه‌های اجتماعی
    o بازاریابی جهانی
    o تحلیل و آنالیز دیجیتال مارکتینگ
  2.  گرایش استراتژی مدیریت کسب‌وکار
    گرایش مدیریت استراتژی کسب‌وکار به شما روش‌ها و استراتژی‌های موردنیاز برای موفقیت سازمانتان را آموزش می‌دهد. البته مفهوم موفقیت در شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف با یکدیگر تفاوت‌هایی دارد که شما با مهارت‌های مدیریتی خود آن اهداف را بنا می‌کنید. افرادی که در گرایش استراتژی به تحصیل می‌پردازند می‌توانند به‌عنوان مشاور و تحلیلگر به‌صورت درون‌سازمانی و برون‌سازمانی در مراکز مختلف مشغول به کار شوند.
    آن‌ها وظیفه تدوین استراتژی‌ها و برنامه‌های کلی سازمان باتوجه‌به اهداف کلی سازمانی و رسیدن به موفقیت را دارند. همچنین در ادامه برنامه‌ریزی برای اجرا و عملی‌کردن این استراتژی‌ها نیز بر عهده این مشاوران است. گرایش استراتژی دارای چندین زیر گرایش است و امکان ترکیب آن با رشته‌های مختلف وجود دارد. برخی از این زیر گرایش‌ها عبارت‌اند از: استراتژی بین‌الملل، استراتژی مارکتینگ و بازاریابی و استراتژی بازاریابی.
    • برخی دروس تخصصی این گرایش عبارت‌اند از:
    o پیاده‌سازی استراتژی
    o مدیریت استراتژی پیشرفته
    o تفکر استراتژیک و استراتژی در عمل
    o کنترل، بودجه‌بندی و مدیریت عملکرد
    o مدیریت استراتژیک در سازمان‌های دولتی و غیرانتفاعی
  3.  گرایش منابع انسانی مدیریت کسب‌وکار
    عنوان کامل این گرایش از رشته MBA رفتار سازمانی و منابع انسانی است که گستردگی امور این گرایش را به‌خوبی نشان می‌دهد. همان‌طور که می‌دانید بخش مهمی از هر سازمان را منابع انسانی و افراد مشغول در آن سازمان تشکیل می‌دهند. پس سازمان‌دهی رفتار سازمانی و منابع انسانی نیز یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر سازمان است. بررسی اثربخشی ویژگی‌های انسانی و تعاملات فردی و اجتماعی افراد، موارد مرتبط با استخدام و فرایندهای جذب نیرو در سازمان، بررسی امور مربوط به حقوق و دستمزد و سوابق کاری از جمله اموری است که بر عهده مدیر منابع انسانی شرکت قرار دارد.
    یکی از نکات مهمی که در هنگام ورود به این گرایش باید به آن توجه داشته باشید این است که از لازمه‌های این کار علاقه به کارکردن با انسان‌هاست. این رشته برای افرادی که روابط اجتماعی ضعیفی دارند و از تصمیم‌گیری دررابطه‌با روابط و تعاملات انسانی خوششان نمی‌آید مناسب نیست.
    برخی دروس تخصصی این گرایش عبارت‌اند از:
    oمدیریت منابع انسانی در محل کار جهانی قرن بیست ویکم
    oمدیریت سرمایه انسانی در سازمان‌های چندفرهنگی
    oروابط حرفه‌ای HRM و روابط وکالتی
    oفناوری، داده و تجزیه‌وتحلیل به‌عنوان عوامل تغییر
  4. گرایش عملیات و زنجیره تأمین مدیریت کسب‌وکار
    گرایش عملیات و زنجیره تأمین از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین گرایش‌های مدیریت کسب‌وکار و جایگاه‌های سازمانی است. افرادی که در گرایش عملیات و زنجیره تأمین به تحصیل می‌پردازند به کسب مهارت‌هایی در زمینه توسعه محصول، روند تولید و کنترل کیفیت و نظارت بر فرایند تولید و خروجی سازمان یا شرکت موردنظر می‌پردازند. در حالت کلی فعالیت این افراد در زمینه ایجاد فرایندهای راهبردی برای بالابردن کیفیت محصول و خروجی سازمان است. پس در نتیجه هر چه فضای کشور به سمت رقابتی‌تر شدن و بهینه‌شدن خدمات پیش برود نیاز به متخصصین زنجیره تأمین و عملیات افزایش می‌یابد.
    برای فعالیت در این زمینه و موفقیت در این گرایش نیاز به قدرت تحلیل قوی و دید باز نسبت به مشکلات و ضعف‌های موجود برای بهینه‌سازی کالا و خدمات ارائه شده توسط شرکت و سازمان محل اشتغال داشته باشیم.
    • برخی دروس تخصصی این گرایش عبارت‌اند از:
    o استراتژی عملیات
    o مدیریت زنجیره تأمین
    o طراحی و تحلیل سیستم‌های تولیدی
    o لجستیک
    o لجستیک بین‌الملل
    o مدیریت ارتباط با تأمین‌کنندگان
  5.  گرایش فناوری مدیریت کسب‌وکارهمان‌طور که از نامش مشخص است این گرایش رشته MBA به مدیریت فناوری و تکنولوژی در سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌پردازد. افراد فعال در این زمینه وظایفی از جمله تصمیم‌گیری دررابطه‌با انواع فناوری‌های موردنیاز شرکت یا سازمان، میزان سرمایه‌گذاری برای آن‌ها و استراتژی و برنامه‌سازمانی برای تحقق آن‌ها را بر عهده دارند. البته ممکن است در نگاه کلی به نظر برسد که بازار کار این گرایش نسبت به گرایش‌های دیگر مدیریت کسب‌وکار شرایط خوبی نداشته باشد؛ اما خوب است بدانید که اگر از افراد ماهر در این حرفه باشید موقعیت‌های شغلی بسیاری برای شما وجود دارد. برای مثال می‌تواند در زمینه‌هایی همچون تکنولوژی‌های نو و نوآوری، مدیریت محصول، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی و سیاست‌های کلان در سطح فرا بنگاهی به فعالیت بپردازید.• برخی از دروس تخصصی این گرایش عبارت‌اند از:
    o انتقال فناوری
    o مدیریت استراتژیک تکنولوژی
    o ارزیابی و پیش‌بینی فناوری
    o آینده‌پژوهی
    o توسعه صنعتی و فناورانه
    o سیاست‌گذاری علم و فناوری
  6.  گرایش سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت کسب‌وکارگرایش فناوری اطلاعات یا همان سیستم‌های اطلاعاتی از گرایش‌های مهم رشته MBA است. فارغ‌التحصیلان این گرایش مهارت‌هایی در زمینه مدیریت فناوری اطلاعات و خدماتی که بر پایه سیستم‌های اطلاعاتی شکل می‌گیرند کسب می‌کنند. افراد فعال در حوزه فناوری اطلاعات می‌توانند به بیان ایده‌هایی نوین برای ایجاد تغییرات بنیادی و دوری از روش‌های سنتی در سازمان‌های کوچک و بزرگ بپردازند. برای ادامه تحصیل در این رشته نیاز است تا به دنیای سیستم‌های کامپیوتری و تکنولوژی‌های روز دنیا علاقه‌مند باشید. داشتن دانش عمومی و ابتدایی در این حوزه‌ها نیز از لازمه‌های کار در حوزه سیستم‌های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات است.
    از دروس تخصصی این گرایش می‌توان به دروسی همچون تجارت الکترونیک، هوشمندی کسب‌وکار، مدیریت ارتباط با مشتریان و دروسی برای آشنایی با شیوه‌های جدید کسب‌وکار اشاره کرد.
    • برخی از دروس تخصصی این گرایش عبارت‌اند از:
    o تجارت الکترونیک
    o مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات
    o برنامه‌های جامع فناوری اطلاعات
    o تحلیل و طراحی سیستم‌های اطلاعاتی
    o سیستم‌های اطلاعاتی استراتژیک
    o سیستم‌های پشتیبانی تصمیم‌گیری

مقاطع تحصیلی رشته مدیریت کسب و کار موجود در این موسسه

نگاهی به طول دوره تحصیلی کارشناسی ارشد رشته مدیریت کسب‌وکار (MBA)

داوطلبانی که می‌خواهند در مقطع کارشناسی‌ارشد یا تحصیلات تکمیلی در رشته مدیریت کسب‌وکار (MBA) تحصیل کنند، می‌توانند از بین گرایش‌های مختلف این رشته انتخاب کنند. این دوره به طور معمول دو سال طول می‌کشد و شامل چهار ترم تحصیلی است. برای فارغ‌التحصیل شدن از این رشته، باید ۵۸ واحد درسی را با موفقیت پشت سر بگذارید، درحالی‌که برای سایر رشته‌های فوق‌لیسانس، تعداد واحدهای لازم ۳۶ واحد است. چون داوطلبان از زمینه‌های علمی و حرفه‌ای متفاوت به این دوره می‌پیوندند، خصوصاً از رشته‌های فنی و مهندسی، باید با اصول و مبانی علم مدیریت و دانش به‌روز حوزه‌های گوناگون مدیریت آشنا شوند.

مهم ترین دروس دانشگاهی رشته مدیریت کسب و کار (MBA)

دروس پایه

دروس انتخابی

  • اخلاق مدیریت

  • مدیریت بازاریابی

  • مدیریت استراتژیک جهانی

  • تحقیقات سازمانی

  • مدیریت عملیات استراتژیک

  • مدیریت مالی

    • ارتباطات مدیریتی

    • تجزیه‌وتحلیل صورت‌های مالی

    • مذاکرات

    • طراحی یک مورد تجاری پایدار

    • کارآفرینی

    • مدیریت منابع انسانی

    • مدیریت پروژه

    • تحقیقات بازار

    • شبکه‌های اجتماعی

    • سرمایه‌گذاری

    اینجا آموزش عالی است.

    آینده شغلی رشته مدیریت کسب و کار (MBA)

    رشته MBA از آن دسته رشته‌های دانشگاهی است که بازار کار خوبی دارد. اگر شما فارغ‌التحصیل این رشته در مقطع کارشناسی‌ارشد هستید به شما تبریک می‌گوییم؛ چرا که حیطه کاری شما در این زمینه بسیار گسترده و رقابتی است. افرادی که در رشته مدیریت کسب‌وکار و در گرایش‌های متفاوت آن به تحصیل می‌پردازند می‌توانند در زمینه‌های بسیاری در ارتباط با کسب‌وکارها به فعالیت بپردازند. بسته به این که گرایش شما در دوران تحصیل چه چیزی بوده است می‌توانید در جایگاه‌هایی از جمله مدیریت فروش و بازاریابی، مدیریت مالی، مدیریت منابع انسانی و بسیاری جایگاه‌های دیگر سازمان‌ها و شرکت‌های کوچک و بزرگ به فعالیت بپردازید.
    همچنین امکان پیشرفت شما در سطوح مختلف سازمان و شرکتی که در آن مشغول به فعالیت هستید وجود دارد. چرا که شما با تحصیل در این رشته به یک فرد حرفه‌ای و متخصص در زمینه کاری خود تبدیل می‌شوید.

    • در دنیا و ایران، افرادی که تحصیلات مدیریت کسب‌وکار دارند، می‌توانند در ۵ رشته شغلی فعالیت کنند. این پنج رشته را در ادامه برای شما توضیح داده‌ایم.
      • مشاور عالی یکی از  مشاغل رشته مدیریت کسب‌وکار

      مشاوران عالی درآمد بسیار بالایی دارند و پیش‌بینی می‌شود که در چند دهه آینده این درآمد بیشتر شود. این مشاوران می‌توانند به سازمان‌ها و شرکت‌ها راهنمایی کنند که چگونه به مدیران خود کمک کنند، بحران‌های سازمانی را برطرف کنند و سازمان‌ها را به‌سوی رشد و درآمدهای بالاتر هدایت کنند؛ بنابراین خیلی از شرکت‌های این زمان برای پیشرفت از مشاوران عالی استفاده می‌کنند. این مشاوران با کسب‌وکار، اصول مدیریت منابع انسانی آشنا هستند و پیشنهادات مفیدی برای پیشرفت سازمان دارند.
      • معرفی مدیر بازاریابی یکی از مشاغل MBA
      مدیر بازاریابی یک شغل خوب و موردنیاز است. شرکت‌ها برای بهبود شرایط کاری خود، این افراد را استخدام می‌کنند. دانش‌آموختگان رشته MBA با داشتن دانشی از مزیت‌های رقابتی متنوع، بازارهای پرسود را پیدا کرده و برای رسیدن به اهداف سازمان از آنها بهره می‌برند.
      • مدیریت مجموعه‌های بهداشتی
      دانش‌آموختگان رشته مدیریت کسب‌وکار می‌توانند در زمینه مدیریت مجموعه‌های خدمات بهداشتی نیز شغل پردرآمد و پرجاذبه‌ای داشته باشند. این مجموعه‌ها با استفاده از مدیرانی که در زمینه‌های مدیریت، بازاریابی و فروش دارای دانش و تجربه هستند، به بهبود عملکرد و کارایی خود می‌پردازند. مدیران باتوجه‌به دانش کسب‌وکار خود، مجموعه را به روش‌های بهینه‌ای اداره می‌کنند.
      • معرفی مدیر IT به‌عنوان یکی از مشاغل رشته مدیریت کسب‌وکار
      دانشجویان رشته کامپیوتر و فناوری اطلاعات ممکن است در هدایت شرکت خود با مشکل روبرو شوند، چون دانش مدیریتی کافی ندارند. یک فارغ‌التحصیل MBA که به دانش مدیریتی مسلط است، می‌تواند این شرکت‌ها را در جهت پیشرفت هدایت کند. MBA مخفف Master of Business Administration است و یک مدرک تحصیلی است که دانش مدیریت عمومی را به دانشجویان آموزش می‌دهد.
      • معرفی مدیر فروش به‌عنوان یکی از مشاغل رشته مدیریت کسب‌وکار
      اگر علاقه‌مند به مدیریت فروش هستید، مطمئن باشید که شغل ایده‌آلی برای شما وجود دارد. شما به‌عنوان مدیر فروش، داده‌های فروش را بادقت بررسی کرده و با استفاده از استراتژی‌های مؤثر فروش، تیم خود را راهنمایی می‌کنید تا به اهداف سازمان خود برسید.

    مهاجرت از طریق رشته MBA
    مدرک کارشناسی‌ارشد مدیریت کسب‌وکار (MBA) به‌عنوان یکی از معتبرترین مدارک تحصیلی در سرتاسر جهان، نه‌تنها به ارتقای سطح دانش و مهارت‌های مدیریتی شما کمک می‌کند، بلکه می‌تواند کلید گشایش دروازه‌های مهاجرت و اخذ ویزای کار در کشورهای پیشرفته باشد.

    مزایای رشته مدیریت کسب وکار (MBA)

    • کسب مهارت‌های مدیریتی
    در دوره MBA دروسی را آموزش می‌بینید که مهارت‌های کاربردی مدیریتی را در شما ارتقا می‌دهد. از جمله این مهارت‌ها می‌توان به قابلیت رهبری، برنامه‌ریزی، حل مسئله، تصمیم‌گیری، تفکر انتقادی و تحلیلی، ایجاد نظم و انضباط، مدیریت زمان، خلاقیت و غیره اشاره نمود.
    • دسترسی به فرصت‌های شغلی
    بسیاری از افرادی که در بازار کار راکد کنونی، با مشکل بیکاری مواجه هستند، به کمک تحصیل در رشته MBA این امکان را می‌یابند تا فرصت‌های شغلی بیشتری برای خود پیدا کنند. برخورداری از مدرک MBA و به‌ویژه دانش و مهارت‌هایی که با تحصیل در این رشته به دست می‌آورید امکان به‌دست‌آوردن یک جایگاه شغلی مناسب را برایتان فراهم می‌کند.
    • ارتقای جایگاه شغلی و سطح درآمد
    بسیاری از داوطلبان ورود به رشته MBA کسانی هستند که از قبل وارد بازار کار شده‌اند و تحصیل در این رشته را برای ارتقای درجه و ترفیع شغلی ضروری می‌یابند. حتی اگر در حال حاضر مشغول به کار هستید، رشته مدیریت کسب‌وکار به شما کمک می‌کند تا با به‌دست‌آوردن بینش مدیریتی، بتوانید در جایگاه‌های شغلی رده‌بالاتری کار کنید و از این طریق درآمد بیشتری کسب نمایید.
    طبق آمارهای جهانی، فارغ‌التحصیلان رشته MBA، چه در ایران و چه در سطح بین‌المللی، ۵۰% بیشتر از سایر افراد حقوق دریافت می‌کنند. ضمن اینکه میزان درآمد این افراد با افزایش سابقه کاری و کسب تجربیات و مهارت‌های بیشتر، قابل ارتقا است.
    • ایجاد شبکه ارتباطی قوی
    هنگام تحصیل در رشته MBA با اساتید و سایر افرادی که به‌عنوان هم‌کلاسی در کنار شما آموزش می‌بینند، در دانشگاه آشنا خواهید شد. آشنایی با این افراد که عمدتاً در بازار کار، حوزه کارآفرینی و غیره فعالیت دارند یا در آینده به چنین عرصه‌هایی ورود خواهند کرد؛ باعث می‌شود تا شما نیز در این شبکه ارتباطی گسترده جای گیرید.
    رشته MBA به‌گونه‌ای است که افرادی از اصناف گوناگون با سوابق تحصیلی و شغلی متنوع وارد آن می‌شوند. برخی از این افراد، فارغ‌التحصیلان ممتاز مقطع کارشناسی رشته‌های مدیریتی، فنی و مهندسی و غیره هستند. برخی دیگر مدیران ارشد یا مدیران میانی سازمان‌های کوچک و بزرگ و بعضی از آن‌ها نیز کارآفرینانی هستند که قصد دارند با یادگیری دانش روز مدیریت، کسب‌وکار خود را توسعه دهند.
    قرارگرفتن در میان این طیف گسترده از افراد متخصص فرصت بسیار مناسبی برای استفاده از نظرات، تجربیات و دانش عملی آن‌هاست. برقراری روابط کاری و دوستانه با این افراد می‌تواند در آینده امکان دسترسی شما را به فرصت‌های شغلی جدید افزایش دهد، به شما کمک کند تا از دانش ناب افراد باتجربه بهره گیرید و یا پروژه‌های کاری مشترکی را با این افراد به انجام برسانید.
    • آموزش ایده‌پردازی و امکان توسعه ایده‌های کسب‌وکار
    دروسی که در دوران MBA فرامی‌گیرید، شنیدن نظرات اساتید و تعامل با هم‌کلاسی‌ها باعث می‌شود تا قدرت تحلیل و نکته‌سنجی در شما تقویت شود؛ بنابراین قادر خواهید بود با دیدی گسترده و دقیق‌تر، ایده‌های جدیدی را در فضای کاری خود دنبال نمایید.
    با اصولی که طی تحصیل در رشته مدیریت کسب‌وکار می‌آموزید، می‌توانید ایده‌های مبتکرانه‌ای را به کار ببندید که موجب بهبود شرایط کسب‌وکارتان یا ایجاد یک کسب‌وکار جدید می‌شود؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین مزیت‌های رشته MBA این است که به شما در راه‌اندازی کسب‌وکار اختصاصی خودتان کمک می‌کند.
    • آمادگی برای رقابت در بازار کار
    حضور در فضای آموزشی آکادمیک MBA، هر آنچه را که برای پیشی‌گرفتن از سایر رقبا در بازار کار نیاز دارید، در اختیارتان قرار می‌دهد. به‌این‌ترتیب برای موفقیت در فضای رقابتی بازار آماده می‌شوید و به کمک مباحثی مثل مدیریت ریسک یاد می‌گیرید که چگونه از پتانسیل‌های موجود بهره گرفته و سود بیشتری را نصیب خود کنید.
    • کسب مهارت‌های جدید و توسعه فردی
    دروس رشته MBA مهارت‌هایی همچون اعتمادبه‌نفس، مذاکره، خلاقیت، برقراری روابط اجتماعی، روحیه کنجکاوی و تحقیق، برنامه‌ریزی، مدیریت مسائل مالی، و غیره را در شخصیتتان گسترش می‌دهد که نه‌تنها در حوزه شغلی بلکه در زندگی شخصی نیز می‌تواند برایتان بسیار کارآمد باشد.

    ویدیو