بازدید دکتر رامین مهمان پرست سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه از دانشگاه امام جواد (ع)

رئیس شورای سیاستگذاری خانه دیپلماسی ضمن حضور در استان یزد، از تاسیس نمایندگی خانه دیپلماسی استان یزد به منظور ارتقاء مهارت ها و دانش فعالین اقتصادی این استان و در اولویت قرار گرفتن دیپلماسی اقتصادی در فعالیت های اقتصادی استان و کشور خبر داد.
به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی امام جواد (ع)، رامین مهمان پرست، دیپلمات و سخنگوی اسبق وزارت خارجه، در جریان سفر خود به استان یزد، با اشاره به تاسیس یک موسسه مردم نهاد با نام خانه دیپلماسی، هدف اصلی این اقدام را اولویت قرار گرفتن دیپلماسی اقتصادی در کشور عنوان کرد و افزود: اگر اولویت نخست دیپلماسی، فعالیت های اقتصادی و تامین منافع ملی باشد، آثار مطلوبی را در کشور به جای خواهد گذاشت.
وی استفاده از واژه دیپلماسی اقتصادی را موجب اهمیت گرفتن این واژه در نظر مسئولین کشور دانست و تاکید کرد: دیپلماسی اقتصادی باید ضمن تعریف در کشور، سازماندهی شده و نقش سازمان های مختلف در این دیپلماسی و نقش وزارت خارجه کشور به عنوان رهبری دیپلماسی اقتصادی تعیین گردد.
مهمان پرست با اشاره به برداشتن گام های اولیه برای تدوین ساختار دیپلماسی اقتصادی، افزود: در حال حاضر در حال طرح یک قانون دو فوریتی برای بحث دیپلماسی در مجلس شورای اسلامی هستیم تا بتوانیم بستر لازم را برای فراهم شدن دیپلماسی اقتصادی و تصویب قانون مورد نیاز این بستر دنبال کنیم.
وی حضور شخصیت های برجسته و مطرح کشوری از وزارت امور خارجه، وزارت اقتصاد، اتاق بازرگانی، مجلس شورای اسلامی، افراد موثر در بخش های حقوقی و قراردادهای بین المللی و دیگر افرادی که توان کمک در تدوین قانون مذکور دارند را از اعضای خانه دیپلماسی عنوان و ابراز امیدواری کرد تا با تلاش موثر این افراد، بستر مطلوب برای شکل گیری دیپلماسی اقتصادی فراهم شود.
رئیس شورای سیاستگذاری خانه دیپلماسی همچنین یکی دیگر از اهداف خانه دیپلماسی را ایجاد تغییر و تحول اساسی استان ها در زمینه دیپلماسی اقتصادی برشمرد و تاکید کرد: در صورتی که استان ها متحول شوند، بی شک کشور نیز دچار تغییرات مثبت شده و می توانیم آثار این تغییرات را به وضوح شاهد باشیم.
وی ادامه داد: برای اینکه برنامه ریزی و نقشه راه مناسبی برای دیپلماسی اقتصادی هر استان داشته باشیم، احتیاج به شناخت و استفاده از ظرفیتهای هر استان داریم که با همفکری شخصیت های هر استان و حمایت وزارت خارجه، نقشه راه مناسبی برای استان ها طراحی شود.
این مقام مسئول اولین نیاز و ضرورت خانه دیپلماسی را آموزش و ارتقاء سطح دانش فعالین اقتصادی کشور دانست و افزود: دوره ” دکترای حرفه ای ( DBA ) دیپلماسی اقتصادی ” یک دوره تدوین شده تخصصی مدیریت با گرایش دیپلماسی است که علاوه بر متفاوت بودن با دوره های مشابه دانشگاهی، باعث افزایش مهارت فعالین اقتصادی در روابط خارجی و عملکرد حرفه ای تر آن ها در اقتصاد و تجارت خارجی خواهد شد.
وی در تشریح دوره مذکور با بیان اینکه در این دوره 13 عنوان درسی با مجموع 260 ساعت آموزش در نظر گرفته شده و پس از گذراندن این 13 عنوان و ارائه پایان نامه، مدرک مربوطه دریافت می شود، افزود: در این دوره، دروسی که نیاز جدی فعالین اقتصادی ما برای موفقیت بیشتر آن ها در اقتصاد است در نظر گرفته شده و تشریفات دیپلماتیک، زبان بدن و صورت، اصول و فنون مذاکره، دیپلماسی عمومی، دیپلماسی اقتصادی، تجارت بین الملل و اقتصاد خارجی، برخی از عناوین دروس این دوره هستند.
وی با تاکید بر این که حدود نود درصد اساتید دوره مذکور، دیپلمات های ارشد کشور با نزدیک به 40 سال سابقه مدیریت و تجربیات متعدد در سطوح بالادستی کشور هستند، خاطرنشان کرد: یکی از مزایای برگزاری این دوره این است که ما در هر استان با جامعه فعالین اقتصادی که دوره های مهارت های حرفه ای را گذرانده اند، آشنا شده و این افراد را وارد باشگاه خانه دیپلماسی می کنیم که در این باشگاه امکان استفاده از تسهیلات مختلف برای کار و شغل آن ها وجود خواهد داشت.
دکتر مهمان پرست با اشاره به اینکه یکی دیگر از اهداف خانه دیپلماسی، شکل گیری و انسجام بخشی جامعه اقتصادی هر استان با گرایش دیپلماسی اقتصادی است، تاکید کرد: با توجه به اینکه ظرفیت های هر استان و همچنین اولویت های فعالیت اقتصادی هر استان متفاوت است، در پی آن هستیم که نقشه راه دیپلماسی اقتصادی هر استان را بر اساس اولویت های آن استان طراحی کرده و کشور های هدف را متناسب با فعالیت اقتصادی مورد نیاز تعیین کنیم.