در تلاش برای بهبود عملکرد و توسعه فردی نیروی انسانی،موسسه آموزش عالی امام جواد(ع) سیستم ارزیابی عملکرد را به سرپرستی مونا اسماعیل زاده، دکترای مدیریت منابع انسانی و مدیر واحدنظارت، ارزیابی و توسعه منابع انسانی، بازنگری نموده است. در این طرح کاربردهای نتایج ارزشیابی تغییرات عمده داشته و اهدافی چون شناسایی نقاط قوت و قابل بهبود کارکنان، اقدامات اصلاحی و تدوین برنامه‌های توسعه و آموزش جهت بهبود فردیبرای تحقق اهداف سازمانی و شخصی را دنبال می‌کند.

اطلاع‌رسانی و اجرا
«مونا اسماعیل زاده» درباره این طرح اظهار داشت: در آغازاجرای طرح، جلسه ابتدایی با حضور کلیه کارکنان دانشگاه برگزار گردید. در این جلسه، تغییرات و اهداف جدید سیستم ارزیابی به اطلاع تمامی اعضای دانشگاه رسانده شد تا همگان با روند و اهداف توسعه فردی آشنا شوند.
مراحل و فرایند ارزیابی
وی در خصوص فرایند اجرای سیستم ارزیابی چند مرحله‌ای عنوان کرد:
– ارزیابی اولیه: کارکنان ابتدا با تکمیل فرم های مربوطه به ارزیابی خود می پردازند؛
– ارزیابی مدیر مافوق: مدیران فرم‌های مربوط به کارکنان تحت سرپرسیتی خود را تکمیل کرده و امتیازدهی می‌نمایند؛
– بررسی اختلاف‌ها: در مواردی که اختلاف قابل توجهی بین خودارزیابی و ارزیابی مدیر مشاهده شود، ارزیابی کننده جلسه‌ای برای بررسی اختلافات برگزار کرده و نمره نهایی را تعیین می‌نماید؛
– ارزیابی از سوی همکاران و دانشجویان: علاوه بر این، همکاران مرتبط و دانشجویان به عنوان ارباب رجوع نیز امتیازدهی می‌کنند و در نهایت واحد نظارت و ارزیابی تأیید نهایی را صادر می‌نماید.

جلسه پایانی و تدوین برنامه توسعه فردی
مدیر واحد نظارت، ارزیابی و توسعه منابع انسانی موسسه آموزش عالی امام جواد(ع)، افزود: یکی از مراحل حیاتی این طرح، برگزاری جلسه پایانی ارزیابی است. در این جلسه، ارزیابی کننده و ارزیابی‌شونده نقاط قوت مشخص شده را مرور کرده و درخصوص قابل بهبود گفتگو می‌کنند. بر این اساس، با مشارکت فعال ارزیابی‌شونده و مدیر مافوق، برنامه توسعه‌ فردی با هدف بهبود عملکرد کارکنان تدوین میشود. پس از تدوین برنامه، فرد به مدت یکسال در راستای اجرای برنامه های توسعه ای اقدام نموده ودر آغاز دوره بعدی ارزیابی، گزارشی از میزان پیشرفت خود ارائه میدهد.

شاخص‌های کلیدی و سیستم پاداش‌دهی
اسماعیل زاده تاکید کرد: در این ارزیابی، شاخص‌هایی نظیر عملکرد، سختی کار، رفتار و توسعه فردی مد نظر قرار گرفته است. از ویژگی‌های حائز اهمیت این سیستم، تغییر مبنای مقایسه از همکاران به خود فرد است؛ بدین ترتیب که با علم به این موضوع که استعداد، توانایی و مهارت هر یک از کارکنان با یکدیگر متفاوت است، میزان پیشرفت هر یک از کارکنان نسبت به دوره ماقبل و تحقق برنامه های توسعه ای تنظیم شده در جلسه پایانی سیستم ارزیابی، مبنای سنجش پیشرفت و در نهایت اعطای پاداش کارکنان قرار می‌گیرد.

چالش‌ها و چشم‌انداز آینده
وی در نهایت خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نیروی انسانی به عنوان سرمایه‌ای ارزشمند محسوب می‌شود، چالش‌هایی دربهره‌برداری کامل از این سرمایه وجود دارد. اجرای این شیوه ارزیابی می‌تواند با افزایش بهره‌وری و استفاده بهینه از پتانسیل‌های موجود، زمینه تحقق اهداف فردیِ کارکنان و دانشگاه را فراهم آورد.

گفتنی است؛ موسسه آموزش امام جواد بنا دارد با اجرای این سیستم ،موجبات رشد و توسعه فردی کارکنان و بهبود عملکرد سازمانی را فراهم آورد.