معرفی

گروه نقشه‌برداری از سال 1390 با پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی فعالیت خود را آغاز نمود. این گروه با جذب اساتید و تهیه امکانات مورد نیاز فعالیت خود را گسترش داده و سپس موفق به اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ناپیوسته (با عنوان مهندسی تکنولوژی نقشه برداری) شد. سپس با توجه به ماهیت فنی و مهندسی این رشته، این رشته به دانشکده فنی و مهندسی منتقل گردید.

بررسی‌ آمار و ارقام‌ فارغ‌ التحصیلان‌ این رشته در قبولی‌ آزمون‌های‌ مقاطع‌ عالیه‌ تحصیلی و همین‌طور تصدی‌ پست‌های‌ مناسب، موجب شده است که‌ در حال‌ حاضر گروه‌ مهندسی‌ نقشه‌‌برداری‌‌ به عنوان‌ یک‌ گروه‌ شاخص‌ و بارز در سطح‌ جامعه‌ فنی‌ استان یزد مطرح‌ شده و نقشی‌ کلیدی‌ و عمده‌ در تربیت‌ کادر متخصص‌ نقشه‌‌برداری‌ مورد نیاز کشور ایفا نماید.

رشته های تحصیلی

نقشه برداری

کاردانی | کارشناسی ناپیوسته


نقشه‌برداری، به عنوان علم تهیه نقشه و اطلاعات مکانی، نقش عمده‌ای را در تهیه اطلاعات زیرساختی به منظور توسعه پایدار جوامع ایفا می‌کند. تصمیم‌گیری نقشه، به عنوان پایه و زیربنای کلیه تصمیم‌گیری‌ها می‌باشد و بدون در اختیار داشتن اطلاعات مکانی یا نقشه‌های دقیق و به روز، برنامه‌ریزی و در کلیه امور عمرانی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیازمند صرف زمان و هزینه بسیار زیادی می‌باشد. از تهیه‌ی نقشه‌های شهرها، جاده‌ها، خیابان‌ها، سازه‌های بزرگ عمرانی (پل‌ها، تونل‌ها، آسمان‌خراش‌ها و برج‌ها، سدها) تا تهیه یک تصویر با دقت بسیار بالا از اجرای درونی بدن انسان، تحت پوشش این علم روز می‌باشد.

رشته‌ی نقشه برداری از 5 گرایش اصلی تشکیل شده است که در دوره ی کاردانی تا حدودی به دروس مربوط به این گرایش‌ها اشاره می‌شود. هم اکنون علاوه بر نقشه‌برداری کلاسیک که تهیه نقشه از سطح زمین و با روش‌های مستقیم زمینی می‌باشد، علوم نقشه برداری شامل تخصص‌های GIS و ژئودزی می باشد. دانشجویان با کسب تخصص GIS توانمندی خوبی را در زمینه های مختلف از جمله تهیه نقشه های کاداستری شهری، سیستم اطلاعات زمینی، ساختار اطلاعات مکانی، سیستم ها ی ناوبری و سیستم های موقعیت مبنا کسب می کنند.

با توجه به مفهوم ژئودزی که علم شناخت و مطالعه ی شکل و تغییرات زمانی زمین و میدان ثقل آن توسط ابزاری مانند ماهواره ها و ثقل سنج (گراویمترها) می‍باشد، دانشجویان نقشه برداری در این حوزه نیز به تخصص قابل قبولی دست می‌یابند. امروزه ماهواره‌ها به عنوان یک ابزار قدرتمندی در ژئودزی ماهواره‌ای مطرح می‌باشند و کاربری‌های متعددی به خود اختصاص داده‌اند.

از جمله توانمندیهایی که دانشجویان این رشته کسب می کنند می توان مواردی چون توانایی همکاری در عملیات نقشه برداری از قبیل میرگیری و ژالن گذاری، مترکشی، ساختمان و نصب علائم و نشانه‌ها و علامت‌دادن، مستندسازی اکیپ‌های نقشه‌برداری، تعیین تجهیزات مورد نیاز نقشه‌برداری، اجرای عملیات کارتوگرافی و ترسیم با دست، انجام خدمات کارهای مقدماتی هیدروگرافی، ژئودزی، کاداستروفتوگرامتری، نظارت و سرپرستی کارگاه‌های نقشه‌برداری و همچنین استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری در نقشه‌برداری را نام برد.

دانشجویان نقشه برداری پس از فراغت از تحصیل، می توانند در مشاغل گوناگون فعالیت داشته باشند. از جمله مشاغلی که دانشجویان می توانند مشغول به کار شوند می توان نقشه بردار مسیر (راه، راه آبی، کانال آب، خطوط لوله های گاز، نفت، آب و مسیرهای انتقال نیرو و امثال آن)، کارتوگراف و رسام (روش های معمولی، اسکرایبینگ، اتوماسیون)، کاردان مترکشی، ترازیابی، تاکئومتری و نقشه برداریهای ساده، کاردان نقشه بردار مناطق محدود، کاردان دستگاه‌های فتوگرامتری (آنالوگ، دیجیتال و …) و دستگاه‌های الکترونیکی مربوطه، کاردان خدمات کارهای هیدروگرافی، عمق یابی، اقیانوس شناسی و دستگاه‌های الکترونیکی مربوطه و کاردان خدمات ژئودزی (کلاسیک، فیزیکال، ماهواره ای و …) را نام برد.

امتیازات ویژه

  • دارای کارگاه های فنی

  • بهره مندی از تجهیزات به روز و تخصصی در زمینه نقشه برداری

  • برخورداری از سایت های کامپیوتری جهت تدریس به روز ترین نرم افزارهای نقشه کشی

اینجا آموزش عالی است.

کارشناس

بیتا ریسمانیان یزدی

  • کارشناسی ارشد مدیریت دولتی

  • b.rismanian@iju.ir

  • ۰۳۵۳۸۲۸۱۲۰۰-۳ (داخلی ۳۰۱)

گالری تصاویر